Bloggeplakaten

by

Som blogger ivaretar du din egen ytringsfrihet – ikke andres.

Vil diskusjonen rundt produksjonen av en bloggeplakat bli til nytte for bloggesfæren?

Dette er kun et førsteutkast. Kanskje hensikten er å provosere for å sparke igang en meningsutveksling folk ser seg tvunget til å delta i?

For denne bloggeplakaten får folk til å spørre:

«Hvem i hælvete tror dere at dere er? Bloggernes Margrethe Munthe?»

Jeg velger å tro at formuleringene er ert. Og følger opp ved å nevne ting som jeg mener burde siktes på i en bevisstgjøring om hva vi holder på med:

  1. Redaktøransvar
  2. Kildevern
  3. Anonymitet
  4. Pseudonymitet
  5. Fildeling
  6. Trolling

Dette er en uærlig og lite transperent blogg, så det er mulig jeg snakker for min syke mor?

Stikkord:

41 kommentar to “Bloggeplakaten”

  1. Mad Mullah Hastur Says:

    Eg orkar ikkje å ta den plakaten seriøst. Den angår ikkje meg. Eg får ikkje gratis sminke i posten, og eg er ikkje ein nettverksbyggjande barnerumpe med ingenting å formidle.

  2. kvinnekongen Says:

    Det er klin umulig å ta disse punktene serriøst. Enig det. Men av mitt gode hjerte kaster jeg nå ut et bein, eller fem.

    Bedre å tygge på dette, enn de grisørene som lå listet opp i første versjon. Var ikke særlig mye hallall der i gården!🙂

  3. ~SerendipityCat~ Says:

    Vet ikke hvem den bloggerplakaten er skrevet for jeg, men det var ikke så mye der som passet for min type blogging eller de bloggerne jeg leser mest i alle fall.

    Kvinnekongen skal uansett ikke underlegges noen plakater sier jeg!!
    😀

    • Mad Mullah Hastur Says:

      Kvinnekongen burde underleggjast ein patriarkalsk mullaplakat!

      Som alle andre.

      Eg er framleis litt rysta over ballane til dei som påstår at dei talar på mine vegne som bloggar. Trur eg skal nemne det på førelesinga eg skal halde om sosiale medier i morgon ;-P

    • kvinnekongen Says:

      oh no, nå åpnet jeg en pandoras eske!

      Lenket opp til denne på Twitter: plakaten som handler om, nettopp: etiske koder for blogging. Kanskje det blir satt opp et nytt forum som skal lage ny plakat og så popper det opp plakater overalt til slutt! Dum Kvinnekonge. Dum Kvinnekonge.

      Da håper jeg den patriakalske mullaplakaten kjører blodig fatwa. Mot alle. Men ikke Kvinnekongen. For Kvinnekongen er Mullaens ømme punkt. Og alle mine bloggevenner går fri, for Mullaen vet at det er jeg som er sjefen.

  4. kvinnekongen Says:

    ~SerendipityCat~…..

    ….Du har vel ikke gått igang med å lage din egen bloggeplakat, har du vel?

  5. kvinnekongen Says:

    No problem! Også kan vi belære Mullahen om vestlige friheter😀 Ja?

  6. StineCamilla Says:

    Jeg er fersk blogger, men har lang erfaring fra media og skjønner ikke bloggernes motstand mot en bloggplakat. Hvorfor er bloggere redd for publiseringsetiske regler. De er til for verne om ytringsfriheten, ikke begrense den.

    Mulig du er for en bloggplakat, men mot utkastet til Moen?

    • ~SerendipityCat~ Says:

      Jeg kan jo svare for min del, og om noe av det jeg har tenkt om dette i dag:

      For det første er det som kvinnekongen selv sier her vanskelig å styre blogging som fenomen som i seg selv spenner over flere sjangre og uttrykk, og det er vel for de fleste kanskje ikke ønskelig heller. Det har jo vært mange debatter om hvordan man bør oppføre seg i bloggverden med henhold til folkeskikk etc., og jeg har sett mange gode råd i den forbindelse! Men det har alltid vært _råd_ og tips, og ikke noe felles «reglement».

      Slik denne Bloggplakaten fremstår er det lett å se at den retter seg først og fremst mot de som ofte blir kalt «rosabloggere» og kommersielle bloggere – og mange føler nok at den ikke har så stor relevans for dem. At den da i tillegg blir fremstilt som at den skal «fungere som retningslinjer for alle bloggere på tvers av plattformer.», tror jeg gjør at den mister troverdighet og legitimitet.

      Det kan godt hende at man har god nytte av noen generelle tips og retningslinjer om blogging uavhengig av hvilken bloggsjanger man heller til, men da bør dette komme frem på en annen måte og ikke fremstilles som «regler» man må følge.

    • StineCamilla Says:

      Jeg er likevel overrasket over at dere erfarne og «voksne» bloggere forholdsvis kollektivt slakter noen retningslinjer som kan være til hjelp for nettopp rosabloggere, og bidra til større bevissthet om kommersielle bloggere.

      • ~SerendipityCat~ Says:

        Det er ikke det at rosabloggere/kommersielle bloggere får råd og tips jeg er kritisk mot.

        Det kan godt hende at det er flere som vil tjene på å få råd om hvordan de skal forholde seg til annonsører etc.

        Det som blir feil i mine øyne er at man lager noe man fremstiller som skal gjelde for alle bloggere på tvers av alle plattformer. Her burde man i alle fall nyansert det noe, og hvor er brukermedvirkningen i utarbeidelsen av denne plakaten?

        Regner med du også har fått med deg at Moen har en dobbeltrolle i dette når han på den ene siden vil legge retningslinjer samtidig som han er en bloggmanager som vil tjene penger på det disse bloggerne gjør.

  7. kvinnekongen Says:

    Hei StineCamilla!

    VVP-plakaten har jo høy grad av legitimitet. Alle journalister vedkjenner seg punktene og er stolte av innholdet. Punktene er common-sensiske, samtidig som den øker integriteten til journalistprofesjonen. Fint og flott. Den er vakker og oppløftende, ryddig og samtidig kompromissløs.

    Blogging er et thirdspace. Her finnes alt. Som i bokverdenen, eller verre/bedre. Det er et rot, sjangre møtes, noen ganger vet vi ikke hva som er fiksjon og hva som er virkelighet, vi kan være anonyme, vi kan formidle på absurde måter og bruke virkemidler fra kommersielle som ukommersielle aktører.

    Forsøket til Moen & co ser jeg som rett og slett paternalistisk og pinlig:

    «Bør ha fokus på god folkeskikk, være ærlig og transperent, ivareta din integritet slik at din troverdighet aldri står på spille…»

    Dette er vel postulater som muligens skal folkeliggjøre noe av innholdet i VVP? Men i bloggesammenheng, når virkemidlene er mangfoldige virker dette smålig, uinformert og positivistisk i negativ forstand.

    Om man skulle lette tilgangen til noen etiske publiseringsregler? Kanskje. Men da synes jeg @emgid i tilfellet gjør et godt poeng. Vi har allerede et regelverk på plass. Tilgjengeliggjør dette?
    http://www.digme.net/blogg/2010/02/plakatblogging.html

    • StineCamilla Says:

      Jeg debatterer ikke dette temaet fordi jeg synes Moens utkast til bloggplakat er veldig bra, men fordi jeg er overrasket over motstanden ideen om publiseringsetiske retningslinjer møter i bloggmiljøet.

      Det gir meg en (kanskje feilaktig) oppfatning av at bloggere er arrogante og vil sette seg selv og sin egen ytringsform over andre ytringsformer. Du skriver for eksempel «noen ganger vet vi ikke hva som er fiksjon og hva som er virkelighet, vi kan være anonyme, vi kan formidle på absurde måter og bruke virkemidler fra kommersielle som ukommersielle aktører.» Ja vel, og helt greit. Men hvorfor kan ikke det være tydelig om det er fiksjon eller virkelighet? Hvorfor kan man ikke spille med åpne kort? Hvorfor skal ikke leserne av bloggen få vite hvilke «spilleregeler «som gjelder i bloggen?

      Fra medisinen kjenner vi problemet med ghostwriters. Legemiddelindustrien bruker sivile personer til å skrive artikler som setter deres produkter i et feilaktig positivt lys. Man kommer ikke langt med markedsføringsloven om man ønsker å stoppe dette. Men bevissthet rundt publiseringsetikk, og et felles regelverk om hva som er akseptabelt kan bidra til at i alle fall medisinske tidsskrifter får bukt med dette problemet.

      For ferske bloggere som er nye i publiseringsverdenen vil det være nyttig å ha noen navigeringsbøyer i et uendelig utfordrende univers, der mange er ute etter å utnytte deres makt. Akkurat som legemiddelindustrien er ute etter å utnytte de medisinske tidsskriftens makt.

      En gammel konservativ medietante som meg lyder ” Blogging er et thirdspace” vel så mye som et postulat som Moens forsøk på å lage en bloggplakat. Mulig jeg bør legge ned bloggen min, og heller opprette en nettside?

      • Mad Mullah Hastur Says:

        For å vere seriøs i to sekund StineCamilla: Meiner du seriøst at eg bør stemple bloggen min med ein disclaimer som fortel folk korleis dei skal lese mine fatwaer? Er ikkje den eg har god og forvirrande nok? Blogg er blogg, båe skjønnlitterært og sakleg!

        • StineCamilla Says:

          Skjønnlitteratur er mange ganger mer saklig en sakprosa, og lykkes i større grad med å sette viktige samfunnsspørsmål på dagsorden enn både sakprosa og dagspresse. Sjangerblanding er ikke problemet. Men men ville likt om bloggen og teksten jeg leste hadde et stempel eller en henvisning til hvilke publiseringsetiske regler den følger. Jeg lar meg gjerne utfordre, provosere, irritere, more – you name it – men ikke lure.

        • Mad Mullah Hastur Says:

          Men okay då StinaCamilla (får ikkje lagt inn svar på ditt innlegg), her er eit stempel for min blogg dersom du nokon gong forvillar deg inn.

          EG BRUKAR IKKJE GLIDEMIDDEL!

          Saddle up, you’re going for a ride!

  8. kvinnekongen Says:

    Bloggng er et thirdspace fordi det blant annet har åpnet veien for en rekke nye typer ytringer. For å trekke frem et av dine spørsmål:

    «Men hvorfor kan ikke det være tydelig om det er fiksjon eller virkelighet?»

    Det er mange grunner til å ikke oppgi hva som er fiksjon og hva som er virkelighet. En grunn er at man ved å benytte fiksjon og gi et skinn av virkelighet kan produsere effektiv diskursanalyse. Narrativ forskningsdesign er faktisk også en beskrevet og benyttet forskningsmetodikk. Tidligere vanskelig tilgjengelig, men blogging representerer en ny måte å ekperimentere på denne måten.

    Det samme gjør man tildels i anonymiseringsprosessen i kasuistikker. Man finner opp, blander fakta – men ender opp med et produkt – en narrativ – mer eller mindre legitim, for å dra lærdom av beskrevet situasjon. En lite transperent, lite ærlig, lite overførbar og lite etterprøvbar prosess.

    Jeg synes ikke du skal legge ned bloggen fordi du ikke finner et felleskap med de kodene du etterspør. Men hva med å knytte deg opp mot den etiske kodeksen for medisinske blogger: http://medbloggercode.com/the-code/ Eventuelt publisere en one-pager hvor du selv lister opp de etiske publiseringsreglene du mener er legitime og ønsker å følge?

  9. Eirik Hafver Rønjum Says:

    Stine Camilla treffer planken her. Vi gamle og livstrøtte får heller opprette et nettsted.

    Overrasket (og litt skremt) over kollektivt hysteri rundt moens utspill. Om frivillig kjøreregler…

    To ting:

    1) Ser dere ikke problemet med reklame skjult som personlig anbefaling?

    2) Er det greit å mene om fakta? Samfunnet er visselig nok fordummet som det er.

  10. kvinnekongen Says:

    Jeg tror ikke dette kan karakteriseres som noe hysteri. Moens frivillig kjøreregler er som nevnt frivillige. Men de mister jo litt legitimitet når veldig mange bloggere mener reglene regelrett strider imot det de prøver å lage, de nye rom folk har putta mye energi inn i å skape?

    Jeg ser absolutt problemet med skjult personlig anbefaling. Det eneste min sønn (jeg også) ønsker seg til bursdagen sin nå er disse: http://profetenhastur.blogspot.com/2010/02/nei-det-er-ikkje-sko.html og for alt jeg vet eller ikke vet, fikk Mullahen et gratis par for omtalen.

    Jeg vokste opp i et miljø hvor mange av oss ble sponset av klesmerker og fritidsutstyr fordi vi spilte plater, skata eller kjørte snowboard. Ingen lov mot dette, eller?… Selv om jeg jo er veldig reklameallergisk, så vet jeg ikke helt hvem som skal beskyttes mot hva.

    Jeg må sove på det.

    Fakta

    • Mad Mullah Hastur Says:

      Lar du din som lese mine fatwaer så har du deg sjølv å takke.
      Eg òg har deg å takke. Eg treng fleire unge barnesinn å forme.

      Men kven eg er kjøpt og betalt av avslørar eg aldri, men eg horer meg alltid til høgst bydande… om det er Lucas eller Adidas, veit ingen!

  11. kvinnekongen Says:

    @Eirik Hafver Rønjum Jeg har en skipskoffert full av flagg for ulike formål. Men i denne saken skyter jeg mot regelryttere og falske lovlangere!

  12. kvinnekongen Says:

    Kom igjen, folkens! Sover dere, fortsatt? Den siste kommentaren skriker etter juling..

  13. Løsningen på alt « Prosalosa Says:

    […] jeg derimot følger med på, her også fra sidelinjen er bloggplakatdebatten, galant fremført av Kvinnekongen og hennes kommentatorer. Jeg undres om moralpolitiet kan få utvidete arbeidsoppgaver. Moralpolizei – Med ett øye […]

  14. Bloggere – publiseringsverdenens primadonnaer? « Med en klype salt Says:

    […] av mitt syn i denne debatten er uttrykt i kommentarfeltet til posten ”Som blogger ivaretar du din egen ytringsfrihet – ikke andres” på bloggen Kvinnekonger. I en kommentar der skriver Kvinnekongen: Blogging er et thirdspace. […]

Legg igjen en kommentar

