Sacajawea

by

kk2

Jeg har en pokemon som spiser de delene av twitringene jeg ikke liker. @einjen er en av mine favoritttwitrere (og jeg har fått tillatelse på etterskudd til å mekke på og å bruke hans åndsverk over). Men jeg liker fremmeordene mine. Jeg bruker ikke mange og hvis jeg kommer i skade for å bruke et du ikke forstår, så spør eller FGI.

Jada så neida. Det finnes bedre mennesker enn meg her i verden. I alle fall før i tiden.

sacagawea2003

Legenden som er i ferd med å bli kronet som dagens kvinnekonge ble slått mynt av i 2000 bokstavelig talt. Og ikke hvilken som helst mynt. Dollaren over alle dollarer. The US one.

Dette er en historie om en atypisk legende. (Men ikke mer atypisk enn at det er en beleilig legende, i den bestående maktelites interesse.) Et menneske som i den gode hensikt brukte sin kunnskap til å oversette ord og levesett til utenforstående noobies.

1804. 4. november. Hun er nøkkelen til den nye verden. En tolk, en inngangsbillett og en veiviser. Med en hånd pekende i den retningen som betydde nye muligheter, nye sjanser, håp og upløyd mark for et ventende, sykt og fattig kontinent i øst.

Sacagawea. Antagelig var hun av Agaidikafolket. Antakelig farget hun røde striper i håret sitt, over pannen og langs kinnbenene som symbol på hennes opprinnelige tilhørighet og fredelige hensikter til folk av andre stammer. For selv om hun antakelig ble røvet fra Lemhistammen da hun var ti år gammel, håper og tror dette folket den dag i dag, at Sacajawea opprettholdt sin tilhørighet og stammekunnskap  for å navigere godt og å sørge for riktig næringsopptak for folkene hun skulle ta vare på. Agaidika betyr omtrent laksespiser og er en egen familie, men en del av Shoshone-Lemhistammene som holdt til i Idaho.

Ulike historiske kilder staver navnet hennes ulikt med tilhørende ulik etymologisk betydning. Et hint om at to ulike stammer krever familiær tilknytning. Sacajawea eller Sakakawea. Hidatsafolket lokalisert i Dakotaområdet mener navnet er Sakakawea som betyr birdwoman. Og de har noen referanser å vise til også. I Dakota er hun offisiell stateheroinne. Saca tilbrakte med all sannsynlighet minst åtte år med Hidatsaene, siden agaidikaene uansett medgir at hun ble røvet.

Sacas tilhørighet blir ytterligere bekreftet av Lewis og Clarks journaler i beskrivelsen av møtet med Lemhifolket 12. august 1805, ved Lemhipasset. Saca gjenkjenner og roper på «bror» og bekrefter samtidig vennlige hensikter i det tilfeldige sammentreffet. Slektskapet til Chief Cameahwait er med dette bekreftet.

Sacajawea er kjent fordi hun viste vei for to menn som var ukjente og sårbare i en ny verden. Sacajawea var sannsynligvis av den oppfatning at fine ord er til for å forklares. Og om ikke ord er nok, så gjør man det som skal til for å få folk på rett vei. Gjorde hun rett? Gjorde hun vrangt? Kanskje hun ikke hadde noe valg? Kanskje hun hadde mange. Hun reddet følget sitt ved flere anledninger, ryddet vei, symboliserte tillit og fred, visste hva man kunne spise, bruke som medisiner og guidet mennene i riktig retning. Lewis og Clark var gutta bak amerikas første offisielle tverrkontinentale ekspedisjon. Målet var å undersøke hva som egentlig var med i the Louisiana Purchase. Og ekspedisjonen la grunnlaget for USAs innrykk mot vest. Onde tunger har kallt Sacajawea en forræder. Men hvordan kunne hun vite?

Lewis_and_clark-expedition

Ettertiden beskriver Sacagawea som brobygger mellom to folk (eller flere folk). Men velvilligheten hun viste europeiske eventyrere var sannsynlig foreskrevet andre formål, enn den utviklingen amerikas urbefolkning til slutt ble gjenstand for. Den skjebnen urbefolkningen fikk, som en plutselig anakronisme i eget land. Og med det mener jeg som et tilsidesatt folk, uten grep om samtiden, øyensynelig uten også tilhørighet i den.

The scholarship on Lewis, Clark, and Sacajawea has grown immensely over the past century. If these authors had done their research more thoroughly, they would have realized that Sacajwea’s people were the Lemhi Shoshone, and that at the time [1800-tallet] we were living at or near Salmon, Idaho. In 1907, our tribe was forcibly removed from the Salmon River (Agai pah) and Lemhi Valley to the Fort Hall Indian Reservation. (The United States government broke the agreement to the Act of 1880 and forced our removal). Through research of and traditional knowledge about my Lemhi history, I (author) know that none of my people were removed to the Fort Washakie area with the Eastern or Wind River Shoshone people. Also some of the Agaidikas fled into the mountains of the Salmon River area. Chief Tendoy would have been in his 70’s in 1907. It is unfortunate that researcher never asked him in depth questions regarding his prestigious lineage.

Agaidika Perspective on Sacajawea
by Rozina George

(Lemhi Shoshone, directly related to Sacajawea through her parents and brother Cameahwait)

800px-Carte_Lewis-Clark_Expedition-en

As we enter into the millennium, the nation and world have accepted Sacajawea as the symbol of unity and harmony because she was an individual who was willing to share her culture and knowledge to perpetuate peace.

1803 July 4 – News of the Louisiana Purchase is announced; Lewis will now be exploring land largely owned by the United States.

October 13 – Clark joins the expedition along with York at Clarksville, Indiana (across the Ohio River from Louisville, Kentucky).

1804. November 4 – The captains meet Toussaint Charbonneau, a French-Canadian fur trapper living among the Hidatsas with his two Shoshone wives, Sacagawea and Little Otter.

1805. February 11 – Sacagawea gives birth to Jean Baptiste Charbonneau, the youngest member of the expedition. Jean Baptiste is nicknamed «Pomp» by Clark. Lewis aided in the delivery of Sacagawea’s baby, used rattle of rattlesnake to aid delivery.(Jessaume’s idea).

May 14 – A sudden storm tips a pirogue (boat) and many items, such as supplies and the Corps’ journals, spill over into the river. Sacagawea calmly recovers most of the items; Clark later credits her with quick thinking.

August 17 – A council meets with the Shoshone, during which Sacagawea learns the fate of her family and reveals that tribal leader Cameahwait is her brother. Lewis and Clark successfully negotiate for horses for passage over the Rocky Mountains. They buy 29 horses for packing or eating with uniforms, rifles, powder, balls, and a pistol. They also hire Indian guide Old Toby.

1806. July 3 – Clark Explores Yellowstone-Leaves for Three Forks and Yellowstone. *Sgt. Pryor, *G. Gibson, *H. Hall, * R. Windsor. Sgt. Ordway, J. Colter, J. Colter, P. Cruzatte, F. LaBiche, T. Howard, J. Shields, B. LaPage, G. Shannon, J. Potts, W. Brattan, P. Wiser, P. Willard, J. Whitehouse, T. Charboneau, Sacagawea & Pomp, York.

August 14 – Reached Mandan Village. Charbonneau and Sacagawea stayed . John Colter went back up river with trappers Hancock and Dickson provided rest of company stay with expedition all the way to St. Louis.

Agaidika Perspective on Sacajawea by Rozina George

Bilder fra Agaidika (Salmon Eater Shoshone) June 2009

Tidslinje for Lewis og Clark sin ekspedisjon

Sacagawea på wikipedia

Shoshone på wikipedia

Sacajawea

Så i Sacajaweas navn skal jeg la egne kjepphester ligge. Ikke bruke vanskelige ord som ekskluderer. Være en mediator, en veiviser og en fredsadvokat. I hele dag.

Én kommentar to “Sacajawea”

  1. kvinnekongen Says:

    Så til @einjen: peace, bredda!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: