You shock the shit outta me

by

Aftenpostens kulturredaktør @KnutOlavAmas kvitret i dag Aftenpostens slappe målsetting om 40% kvinnelige kronikører. Min reaksjon var å sette sjøbein, legge armene i kors over brystet, se skrått ned på skjermen å tenke:

40%? Hvilken hårløs målsetting? Det er jo ikke engang halveis morsomt. Jeg skulle ønske jeg kunne overvære debriefingen!

«@KnutOlavAmas, hvordan har det gått i din avdeling? Har vi holdt på gubbeveldet eller har vi faktisk klart å lukte oss fram til en slump kvinner som faktisk talt viser en minimums oppdriftsvilje? Ha haaaaa! La meg se i strateginotatet… 40% var målsettingen, @Olav?»

Så ville @KnutOlavAmas kanskje svare:

«Vi har vært ekstremt flinke! Vi har snakket med masse folk og fått masse ideer. Det har ikke vært lett. For kvinner vegrer seg som kjent masse for å stikke nesen ut i offentligheten. Jeg får så ofte «Nei!» av kvinner. Men sjef. Vi klarte målet vårt. 40 % er oppnådd. Vi klarte det. Hø, hø, hø.»

Plopp. dagdrømmen brast. For plopp, plopp, plopp: Tre tvitringer til var alt som skulle til for å gi meg et hint om:

  • hvorfor det ikke er flere kvinner på kronikkplass
  • hvorfor disse debattene er blitt så jævlig grunne

oppklarende tvitring oppklarende tvitring | oppklarende tvitring

Jeg vet om kategoriske dameblader som har høyere forventninger til innholdsproduksjon enn dette. Også er det nesten fint at det ikke bare er her damer med godt innhold neglisjeres. Som Jean Grae sier: We are fucking invisible. We don’t exist. We’re mythological. We’re mermaids. We are imaginary.

Eller som MC Lyte sier: Are you really looking for them @KnutOlavAmas? Cause I can tell you where to go.

Eller som kvinnekongen sier:

tvitring av stål | tvitring med tårer i øynene

holy hell. i almost forgot. Eternia er dagens kvinnekonge!

17 kommentar to “You shock the shit outta me”

  1. Prosalosa Says:

    OMG! Og der skjønte jeg hvorfor det er få kvinnelige kronikkforfattere.

  2. kvinnekongen Says:

    Ja. Det er kjempe vanskelig. bs.

  3. StineCamilla Says:

    Krever at Kvinnekongen skriver kronikk til Aftenposten om dette!

  4. kvinnekongen Says:

    Hmm.. Jeg siklet et øyeblikk på redaktørstolen. Men en utfordring kan jo ikke ligge ubesvart.🙂

  5. Cosmos_Egil Says:

    Enig i at Ama(å?)s er en slapping i målsettinga si … men er det ikke slik at noen damekronikører i Riket her teller mer enn 1 pr. stk.? – @mariesimonsen og hun Duckert skriver kanskje ikke så mange kronikker, men de tar jo mye plass, ikke sant? Mer enn deg og meg, vil jeg tro – til sammen! Men det er vel for at de er så flinke og velartikulerte – hvorfor har de forresten krympa det derre «»bylinebildet» av Simonsen på den forhenværende storavis Dbs bakside?

  6. kvinnekongen Says:

    Hallo!

    Ut ifra mitt gode hjerte skal jeg gå ut ifra at Knut Olav Åmås er mer fullkommen enn @KnutOlavAmas.

    Dersom jeg også legger godviljen til, kan det være jeg antar at målsettingen var denne: Aftenspostens kronikker skal ha en kjønnsbalanse som ikke vipper under 40% noen vei. Den er litt lettere å svelge.

    @KnutOlavAmas tvitret også at kvinneandelen på kronikkplass var 28 % i sommer. Jeg er ikke mer godhjerta enn at jeg antar det var en god uke.

    Nok en kommentar fra @KnutOlavAmas:

    «@HvaHunSa Vage på rekruttering? Tror’ke det. Og mangfold i spaltene er mer enn kjønn. Sosialt, yrkesmessig, geografisk. Bred og tung innsats6:30 PM Sep 10th from web

    KnutOlavAmas
    KnutOlavÅmås»

    Dette beviser jo også at prioriteringene ikke er på plass, eller at det er haltende refleksjon rundt enkelte kategorier. Kjønn en viktigere kategori fordi den eksisterer innenfor alle de nevnte underkategoriene: Sosialt, yrkesmessig, geografisk. Kjønn står ikke i motsetning til de andre kategoriene. Kjønn som prioritert kategori stjeler ikke plass fra de andre kategoriene og hvilke alternative meningsdannelser disse kan produsere i kraft av sin «annerledeshet».

    Så hva skulle vi gjort uten at vi kunne brette profilerte kronikører utover med et blikkfangende bylinebilde?

    Hvis de har krympet det, som du sier, da klikker jeg i vinkel!

    Peace, cosmo.

  7. Cosmos_Egil Says:

    Velskrevet av deg, @kvinnekongen. Men har ikke dette du skriver like over en vag parallell til den toskete debatten om hvor vidt kvinnelige skrivere produserer én type litteratur/sakprosa – som stort egner seg for bokklubb-målgruppekvinner? Eller Dagbladet? Og videre Gert Nygårdshaugs utsagn om at kvinner stort sett skriver om tant og fjas, skilsmisser og barnevernssaker? Vel, etter min mening er det det revnende likegyldig hvilke kjønnsdeler en skriver har, så lenge teksten er velskrevet og skriveren formidler noe med vidd og klokskap i. Men det begynner å bli ei stund siden Virginia Woolf skrev noe😉

  8. Virrvarr Says:

    Hey, jeg har satt det som personlig mål å bruke Aftenposten som personlig blogg i høst, jeg! Forslag til kronikktemaer mottas med takk ^_^

  9. chicida Says:

    Lyte as a rock!!😀

  10. kvinnekongen Says:

    https://kvinnekonge.wordpress.com/2009/09/13/def-jam-poetry-mc-lyte-i-was-born/

  11. Cosmos_Egil Says:

    Hva disse sakene har felles? Nei, for å være dønn ærlig, falt jeg (som ofte før) av lasset, selv🙂 Men det var vel noe om at vi begge savna kvinnelige kronikører, og at han Åmås ikke gjør det? Men det er verst for han! Vel, uansett – du @kvinnekonge og jeg skriver i vei, så får han Aftenpostenkongen pusle med sitt og sin kultur😀

    • kvinnekongen Says:

      Haha!

      Jeg mener nå du er inne på noe. Ett fellestrekk som sier noe om en generell måte kvinner mottas i offentligheten. Hvordan kvinnelige skikkelser behandles med ekstremt letthet, ut ifra stereotypier så vi slipper å snakke om hvorfor det er som det er, hvordan man tar tak i enkelte isolerte uttrykk og generaliserer et 50 % av befolkningen ut ifra den ene snevre definisjonen.

      Du fallt ikke av – du ble kastet av🙂

      Hører du ikke Aftenpostenkongens onde latter?

  12. Cosmos_Egil Says:

    Jo, og den høres ikke pen ut😀

  13. Imelda Says:

    På de oppklarende kvitringene til @Knut får man litt inntrykket av at han innehar en viss anti-akademisk holdning. Ikke at å namedroppe og bruke «diskurs» er en forutsetning for noen akademikere, men akademisk språkbruk ligger jo latent i de fleste som jobber med denslags, og da eksempelvis spesielt hos sosiologer og kjønnsforskere, nettopp fordi språkbruken er så viktig (å forklare folk forskjellen på sex og gender viser seg fortsatt å være vanskelig – derav presiseringer som gjerne inneholder «diskurs» el.).
    Strekker jeg meg etter halmstrå her? Kanskje. Det var bare den første tanken jeg fikk.

  14. kvinnekongen Says:

    Man blir ikke mer erkenorsk enn når man forfekter en antiakademisk holdning. Det er i all fall helt sikkert.

    Det er Island og Norge, ikke sant?

    «Et fremmedord! Dreeeep det! Hvor kommer det fra???? Det er sikker ti tusen usynlige fremmedord for hvert enkelt vi kan se med det blotte øyet!! Hjeelp. We’ll die out!»

    Fremmedord er som sagt viktige for å være nøyaktige når vi diskuterer. Det er ikke utelukkende en fremmedgjøringsverktøy. Det er vel som oftest ord som kan gjøre oss litt klokere. Jeg er ikke redd.

Legg igjen en kommentar

