Tabu

by

twitter

I ethvert fagfelt drysser det tabu. Tabu er en samlende mekanisme som sørger for dynamikk. At folk går i takt og i riktig retning. Når en gruppe identifiserer tabuer er disse ekstremt effektive til å stenge ute de som ikke er tettest på det siste innen feltet, altså de som ikke henger helt med.

Jeg kom til å tenke på dette på grunn av Twitter.

Tabufisering er den raskeste veien til glory og fame innen et nytt område. Den personen som klarer dette, plasseres automatisk i lederposisjon. Og områder som Twitter er nye steder hvor retninglinjer enda flyter og la oss håpe det vil til evig tid.

Tabufisering er også et område @vrangest burde vurdere for sin bok, Den store mobbeboka, synes jeg. Det er det eldste verktøyet i historien for å ekskludere andre. Og målet er kanskje ikke ondt. Målet er nok ikke å ekskludere, men å plassere seg selv nærmere kjernen av intuitiv gruppeforståelse og deilig suksess.

Problemet med tabufisering er at det alltid er gøy. Det er av og til nødvendig for å etablere regler for god oppførsel, så folk orker å oppholde seg i nærheten av hverandre….

Bare se her:

Tabufisering av Twitter

Tabufisering på Facebook

Men tabuer kan kvele. La meg leve.

7 kommentar to “Tabu”

  1. Curly Says:

    Tabu står sentralt i mange av tekstene i boka og jeg skal også forsøke å belyse dette gjennom min dokumentarstemme. Jeg har selv hatt mine møter med tabufisering opp gjennom livet.

    Mottar gjerne noen innspill i forhold til dette tabufisering – og du er velkommen til å bidra gjerne med en tekst om dette.

    Hilsen @vrangest

  2. Håkon Says:

    Mulig at tabu er et litt sterkt ord, men eksemplene du viser til er gode eksempler på at det ikke er noe stas med en opplisting av «nettikette» hvor hver eneste regel er av typen «du skal ikke». Det er en sjanger som bør begrenses til straffeloven.

    Jeg har en mistanke at disse opplistingene av «du skal ikke» i sosiale medier i verste fall underbygger sosial stigma. Sånn sett er jeg enig med deg i at «tabuer kan kvele».

  3. Curly Says:

    Oj! Dårlig norsk ute og går, ser jeg – beklager😀

  4. Kvinnekongen Says:

    Hei Curly!

    Jeg vil mer enn gjerne prøve. Her er det mye å ta av med tanke på konkrete eksempler.

  5. StineCamilla Says:

    Definitivt noe å reflekterer over, dette! På den annen side, så bruker jeg ofte å retweete eller dele artikler som du bruker til å eksemplifisere fordi jeg føler meg truffet av mer enn 90% av det som liksom er tabu. Kanskje flere har det på samme måte?

  6. kvinnekongen Says:

    Hei!!

    Det er jo sympatisk. Man er vel ofte morsom på egen bekostning, ja.
    Da kan det være befriende igjen. Og jeg mener alvorlig at noen kjøreregler må man jo ha.

    Men Twitter dokumenterer noe av vår sosiale adferd på en interessant måte. Jeg synes det er morsomt å registrere et slags kappløp mot definisjonsposisjon.

    Også vil jeg at twitter skal være inkluderende og annerledes enn tradisjonelle maktstrukturer.

    (Der falt jeg rett i egen definisjonsfelle)

Legg igjen en kommentar

