Ta en spasertur med meg Nabintu

by

Ta en spasertur med meg Nabintu. det er så godt å spasere mens man slår av en prat. ventilasjon. det kan vi ha godt av, du og jeg.

Du liker ikke darwin spesielt godt, gjør du vel? ikke jeg heller.

Et par gode observasjoner og skapelsesberetningens komplekse og innholdsrike fortelling, om hvor vi kommer fra og om hva vi er for hverandre, blir erstattet med en platt og endimensjonell nyttemaksimering.

evolution

Nei. dersom det er dette bildet vi skal bære med oss om vårt utgangspunkt og  vår utvikling? da får vi svært få holdepunkter når vi skal stå støtt i smerte, tap, veivalg, feilvalg, omkostninger, sykdom, helbredelse, fornektelse og tilgivelse.

Det er en kamp n-tu, ikke sant? mot oss selv? når vi ikke anerkjenner gud, nasjonalstaten, mannen og vår rolle i det hele?

Ja. du fremfører din svendbykritikk best selv:

«Svendbys historieforståelse følger sosialdarwinismens evolusjonistiske tro på at verden beveger seg i vekst mot en stadig større innsikt. Moderne sekulære samfunn betraktes dermed som høyest opp på utviklingsskalaen. Man ser ned på det førmoderne samfunnets familiestruktur og mannsideal i den tro at ingen verdier fra gammel norsk kultur er verdt å ta vare på. Men man tar feil.

(…)

Kvinnen er grunnleggende biologisk forskjellig fra mannen. Hun er dømt til å tape en likestillingskamp der hun kjemper for å bli lik ham. Hvorfor ikke heller rendyrke styrken i kvinnelighet?

Jeg vil gjerne rendyrke min kvinnelighet. Helvete heller. du beskriver den tradisjonelle maskuline mannen like presist som Mariah Carey treffer de høye tonene i ‘Emotions’!

«Tradisjonelle maskuline idealer var villighet til å gå i krig for å forsvare landet, beskyttelsen av nasjonale interesser, en sterk seksualitet, samt vernet av kvinner og barn. En velrespektert mann skulle være til å stole på, preget av integritet, ærlighet og hardt inntektsbringende arbeid. Nettopp her beviste han sin fysiske og mentale styrke.

Mellom oss sagt nabintu: denne mannen måtte hentet hele klanen for å klare å dra meg ut av fødestua. jeg skulle strøket silkeskjortene hans og flosset gullet hans med tanntråd om han ville vært min. korreksjon: latt meg være hans.
(Ikke Hans som i mannen, men han sin – genitivs form)

Så bring disse ordene videre for meg, vil du:

«Kvinnekongen har befalt: La den tradisjonelle maskuline idealmannen komme til kvinnekongen!!!»

La meg være åpen mot deg. jeg har vært rundt kvartalet. for å si det sånn. og disse henger ikke akkurat på hushjørnene.

En velrespektert mann skulle være til å stole på, preget av integritet, ærlighet og hardt inntektsbringende arbeid. Nettopp her beviste han sin fysiske og mentale styrke. Han gikk i krig og drepte sine fiender. En liste som denne vekker antagelig avsky blant feminister, i tråd med den kulturradikale forakt for alt som hører fortiden til. Historikeren George L. Mosses beskrivelser av æreskodeks og forsvar av nasjonale interesser, latterliggjøres av Svendby på en aldeles usmakelig måte. bt.no 27.8.09

Jeg trodde du sa førmoderne mann, jeg? det var altså den moderne lønnsarbeidende protestantiske familiemannen du pekte på? ja vel. du lister også opp romantiske ideer fra den middelalderske ridderstanden? det har jeg også sansen for.

…som er villig til å gå til krig og drepe sine fiender? å ja? elegant.

Er du helt sikker på alt dette?

Men jeg trodde du mente at vi skulle slutte å sette så mange krav til mannen og begynne å stille høyere krav til oss selv?

Er du sikker på at det er det vi gjør nå?

For her splittes våre veier og jeg skal svinge innom @chaelise på vei hjem.

7 kommentar to “Ta en spasertur med meg Nabintu”

  1. Syltegeek Says:

    Jepp. Akkurat sånn.

  2. kvinnekongen Says:

    Ikke lett hun Nabintu. om en så leser kronikkene igjen og igjen, så er det liksom vanskelig å finne løsningen hun mener hun sitter på. hun vil tilbake til sånn det var før. men når før? hva spesifikt? og hva vi får igjen for det? det er ikke lett å få taket på, synes jeg.

    Jeg er glad jeg er single og kun har nasjonalstaten å tjene.

  3. Avil Says:

    Tenk så kult det var før då, dengong alle menn var til å stole på og rede til å døy for oss? Og no er dei metroseksuelle og vil at me skal ta ansvar for eigen orgasme mens dei lyg og seier at dei har vore på spa når dei eigentleg har vore i operaen. Tsk.

  4. kvinnekongen Says:

    Dobbelt tsk tsk.

    I gamle dager da kvinner gikk med longs istedet for tights, og folk flest hadde det bra og mannen visste å være mandig, dere! Det er tiden jeg skulle ønske jeg levde i. Skal vedde på jeg fortsatt hadde vært mer mann enn de fleste menn. ups. #feministfail.

  5. Avil Says:

    Gid!

  6. Mona Says:

    Kan man drite i husarbeid dersom man har ærlighet og integritet? Kan man? Pleeease?

  7. kvinnekongen Says:

    Kvinnekongen er ikke på kontoret sitt akkurat nå, men vil være tilbake [fyll inn]. Dette er et automatisk generert svar:

    » Gjør som du har samvittighet til – Kvinnekongen»

Legg igjen en kommentar

