Knipsk Kvinnekonge

by

Jeg har laget utrolig mange bebiser. De har ti fingre og ti tær begge to. Det er to sønner. Og selv om den eldste hadde alt det jeg lette etter i en sønn, kom den nye til med andre egenskaper og et spennende særegent potensiale.  Det er også tydelig at de allerede trekker på hverandres komparative fordeler, samtidig som om den enes styrke adopteres på mystisk vis av den andre og omvendt. Det er ingen tvivl om at dette er sønner som vil tilføre det norske samfunnet storhet.

Hadde egentlig tenkt til å lage en bebi til i kveld. Sånn for å avhjelpe litt på pensjonsboblen som sprekker engang i fjern fremtid. Men jeg har ombestemt meg. Jeg kommer ikke til å lage flere bebiser. For jeg føler meg usikker. Jeg føler meg usikker på fremtidig permisjonsbetingelser. Så nå kan de angre på fedrekvotehuskestua. Det blir ikke fler. Men om jeg hører nyss om selvstendig fedrepermisjon, uten morsranet: Da skal jeg tenke meg om. Kanskje. Hvis det ikke da er for sent.

Her er mine to sønner:

Bidrag1

Bidrag 1

Bidrag 2

Bidrag 2

Du legger kanskje merke til at begge er svært forventningsfulle med et snev av lengsel i blikket? Jahh. De lengter etter sin lillesøster, Ingrid Louise. Som altså mest sannsynlig nå kommer i katteform.

Ps. Mer om akkurat hva Kvinnekongen mener om mammapermisjonen her.

Stikkord: , , ,

4 kommentar to “Knipsk Kvinnekonge”

  1. Mona Says:

    ååååååhhhh. Nutteputt på begge to.

  2. kvinnekongen Says:

    jaaaaa.. musse, musse, musseeeee..

  3. ~SerendipityCat~ Says:

    😀

    Utrooolig søte ja, men også et godt innlegg i debatten..

  4. kvinnekongen Says:

    Takk Cat!

    Jeg håper flere kvinner står opp for å beholde muligheten til å ta full perminsjon i de ti månedene vi hadde. Med dagens praksis har vi nå åtte måneder permisjon med full lønn.

    I ni måneders alder har jeg og mine venninner (som også har flere barn)opplevd ni måneders alderen som krevende nattevåking pga at bebien omstiller seg til nye spisevaner. Jeg gikk før ut i fra at dette gjaldt bare de som ammer, men har snakket med flere som sier at selv om de ikke ammer, opplever de urolige og sultne barn i nimåneders alderen som fører til mye nattevåking.

    Denne nattevåkingen er det som regel mor som tar. Vi som får unger i 20-30 års alderen har ofte midlertidig kontrakter og kan pga ryke ut av arbeidsplassen ‘helt naturlig’ dersom vi skal ha barn. Kvinner i fast stilling har ikke krav på å få akkurat samme stilling tilbake som når man gikk ut i permisjon. I min omgangskrets er dette normalen, mer en unntaket: Man kommer tilbake til en stilling som er mindre attraktiv enn den man hadde når man gikk ut i permisjon. (Lønnsutviklingen kan også stagnere på grunn av slike omstendigheter.)

    Så da er mange unge kvinner pent plassert på det stedet at mange må ut å søke jobber i en tid som er preget av nattevåking og en mann som skal tilpasse seg dagomsorgen for bebien mens mor skal finne jobb.

    La meg nevne med at dette perspektivet er helt borte i likelønnsdebatten.

    Jeg etterspør en utredning hvor et digert antall gravide kvinner undersøkes for ansettelsesforhold – før og etter permisjonstiden!

    Da hadde vi fått andre svar, er jeg ganske sikker på: Hvorfor sakker kvinner akterut i akkurat denne tiden, er det riktig å designe permisjonen så den svikter der kvinner trenger den mest. Og kanskje det er best å se muligheten for at far kan få permisjon etter denne tiden. Bort med kontantstøtten. Inn med permisjon til far. 6 måneder til bebien er 1,5 år. Så kanskje vi gjør noe for omsorgskrisen i barnehagesektoren også.

Legg igjen en kommentar

