Politimesteren

by

sint hvit tiger

Det går an å gjøre et nummer ut av Tigerstadens kleggenavn Tiggerstaden.

Det går an å nevne at privatiserte bydeler som Sunset blvd. i California er så gjennomregulerte at de betaler skuespillere for å være akkurat passe innpåslitne tiggere for å etterape et autentisk bybilde (prof Don Mitchell).

Det går an å sette tiggere inn i en historisk kontekst med innføringen av løsgjengerloven som trådte i kraft 1. august 1907 og som hadde disse målgruppene blinket ut:

  • Løsgjengere, i forarbeidene omtalt som «omstreifere», «fanter», «landstrykere» og «lediggjengere/ørkesløse».
  • Betlere, dvs. personer som tigger
  • Drukkenskap, dvs. personer som ruser seg

Jeg kunne kommet med noen personlige betraktninger om hvordan liknende lovverk fortsatt gjør folk rettsløse mange steder i verden og hvordan jeg forbinder dette med skumle autoritære samfunn hvor du er hjelpesløs uten de rette papirene, den rette familien, uten egen eiendom, uten fast adresse.

Jeg kunne berømmet Høyres forslag som i 2005 førte til en oppheving av løsgjengerloven 1. januar 2006. Jeg kunne berømme Knut Storberget (Ap) fordi han nektet å godkjenne Oslo bystyres vedtak som i realiteten ville gjeninnført innholdet i løsgjengerloven anno 1907 gjennom politivedtektene.

Men jeg vil heller komme til saken. Dagbladet slo morningen 28. mai denne saken stort opp:

dagbladetstrekkspilltiggere

Dagbladet hadde latt seg inspirere av Dagsavisen som hadde latt seg inspirere av NTB og disse tre nyhetsformidlerne hadde på null komma niks vært skjønt enige om at politimesteren på Majorstua, jo han skal jammen får lov til å si noe om hvem som truer samfunnets ve og vel. Han skal vi lytte til. Han har kanskje noen kloke observasjoner vi andre kan tenke litt over.

arne solberg.«Tiggere er en del av det kriminelle miljøet. Da er det naivt å snakke om tigging som en eksotisk del av bybildet, sier Arne Solberg, sjef for Majorstua politistasjon, til Dagsavisen.»

Politimesteren på Majorstua

Dagsavisensskalkeskjulrose

Jeg burde kanskje si noe om den kommunikative begivenheten. Hva vil politimesteren meg med sine oppslag?

  • at jeg skal reagere med redsel eller aggresjon neste gang jeg ser en gammel kvinne som ser på meg med bedende øyne?
  • at jeg i alle fall ikke skal knytte disse menneskene opp mot det irriterende skillet «have lots» og «have nots?» (de er alle egentlig bare kriminelle lømler. Kast ut. Kast ut.)
  • at jeg skal senke terskelen min for min tålmodighet med kriminelle? Ja, helt enig politimester. De har ikke papirer, kast ut, kast ut. Mindre papirarbeid. Dessuten vi hadde ikke plass i første omgang ;.)

Jeg skal si deg hva slags reaksjon som virkelig fant sted:

Kvinnekongen fikk lyst til å klikke litt i vinkel. Trikken til Majorstua. Nesa på skrå oppinnunder brillene til Politimesteren og si:

«Bli med uttafor»

Men det går kanskje ikke an.

Men en ting er sikkert: Kvinnekonger er fra venus. De andre er fra anus.

Bad-Smell-Ad

Stikkord: , , , ,

2 kommentar to “Politimesteren”

  1. Guri Says:

    Men avisene/politiet har jo heller ikkje skjønt at romfolket ikkje er det same som rumenarar. Romfolk kan koma frå romania, i så fall er dei rumenarar, men dei kan og koma frå sverige, eller tyskland, eller noreg. I så fall blir dei jo svenske, tyske eller norske. Så det står jo openberrt ikkje så veldig bra til med innsikta der i garden på noko som helst nivå.

    Problemet her er jo uansett ikkje romfolket men at denne folkegruppa er så uglesett i heile europa (inkludert romania) at dei ikkje ser det å forsøka å få seg vanlege jobbar som realistisk.

    Aj.

  2. kvinnekongen Says:

    Hei Guri!

    Det snubles i hver eneste brostein. La det være sagt.
    Men denne: «På Majorstua sitter et titalls rumenere fra romfolket i varetekt» Den glimter jo til med litt know how.

    Huff. Kan ikke politiet bare gjøre jobben sin og la romfolk være romfolk, liksom. Kan det være så vanskelig?

    Kvinnekongen

Legg igjen en kommentar

