Mira Craig

by

Dette var altså en av låtene fra Miras tredje album.

30. april genereres en anmeldelse (under) i Aftenposten. Jeg har kun hørt halve albumet, men jeg tror jeg likevel jeg kan skrive en bedre og mer velinformert anmeldelse, enn den Aftenposten serverer.

For orden skyld: Jeg har ingen Craig i min omgangskrets og selv om jeg frekventerte de samme klubbene som henne en gang i tiden, har vi ingen felles bekjentskaper, ei heller sammenfallende økonomiske interesser. Sakset fra anmeldelsen i Aftenposten:

«Å kalle seg selv for «bossylady», «goddess» og «Miss Nightingale» på samme plate sier vel det meste om Mira Craigs nivå når det gjelder selvtillit. På sitt forrige album hadde hun altfor få låter som kvalitetsmessig kunne underbygge selvskrytet. Denne gangen er det i alle fall litt mer kjøtt på beinet, selv om det lille overraskelseselementet fra debutalbumet naturlig nok ikke er der.»

Bare ved å se én video fra dette albumet har jeg ingen problemer med å registrere tre ting: Craig er med all sannsynlighet a. bosslady b. godess og c. miss nightingale.

Mira Craig har i hele sin musikkarriere latt hip hop gjennomsyre sin musikk. Selvskryt er et element hun har trukket opp fra hip hopsekken. Denne formen for selvskryt skal ikke stå igjennom akademisk kildekritikk. Man skal dra på! Outshine! Vise ingen beherskelse! En skal sette sjøbein med lankene i livet og si: Bø! En lekse de fleste av oss kunne terpet på i ny og ne. Som min tidligere sjef så fint sa: ‘Selvskryt skal man lytte til, den kommer fra hjertet!’

«Hatter.

I kjent stil har Mira Craig kontrollen over det meste her, fra låtskriving ned til siste detalj på cd-omslaget. Etablerte produsenter som Tommy Tee, Nasty Kutt og Organised Noize er med på laget, og sørger for at ikke hele albumet overskygges av Miras behov for å fremme sine mange hatter, som artist, klesdesigner, smykkemaker og mer til»

I fare for å bryte med opphavsretten (svelg). StineCamilla sier det best:

@StineCamilla: «Aftenpostens anmeldelse av Mira Craigs nye album er latterlig! Ingenting om skiva, kun kritikk av at hennes multitalent.»

og

@StineCamilla: «Den samme anmeldelsen er et trist eksempel på at kvinner kritiseres for det samme som menn hylles for.»

Mer fra Aftenpostens synsvinkel:

«Skryting.

Like imponerende er ting derimot ikke på tekstsiden. Mira nekter å gi slipp på sine selvskrytende frasetekster, med låttitler som singlen «I’m The One» og «Do It Yourself». Akkurat det siste har vel alle fått med seg fra denne kanten forlengst. Og at hun tydeligvis skal ha oppnådd et intimt forhold med produsent Nasty Kutt, er heller ikke av den veldig interessante sorten.»

Repeterende sutring over artistens budskap, altså. En uinspirert analyse uten evne til å bryte ned bestanddelene i produktets sammensetting. Som først og fremst kommuniserer hvor mye anmelderen har fått med seg og hvor lite verdifull denne informasjonen tilsynelatende er for h*n.

«Med tanke på at dette allerede er album nummer tre fra denne velkjent selvstendige damen, er det overraskende at hun ikke har tatt innover seg mer av virkeligheten rundt oss, og har lyst til å formidle noe av det i stedet. Spesielt i første del av albumet tar skrytet overhånd i skjemmende stor grad.»

…hvordan i all verden kan selvskryt i en rnblåt være skjemmende? Lev litt a!

«Dyktig.

Det kan likevel ikke ta fra henne at hun musikalsk er realt dyktig, og leverer låter som bærer bud om en potensiell lang karrière. Men da vil det nok hjelpe og se litt mer utenfor sitt eget «castle» neste gang.

Og så gjelder det selvfølgelig også å få småting som låtnummer og navn (Nasty Kutt eller Cutt?) korrekt samkjørt.»

La meg skyte fra hofteholderen: Det er et pre i musikkanmeldelser å sette teksten og lydbildet inn i en kontekst. Men det er ikke det samme som å etterspørre et mindre navlebeskuende perspektiv fra artisten, særlig ikke når selvhyllende innhold er en bærebjelke i sjangeren.  Dette er romperistende og selvglorifiserende musikk lagd av en dame som har fullstendig kontroll i produksjonsprosessen. Intelligent nok har hun andre talenter og potensiale til å trekke synergier i et mulig konglomerat av produkter. What’s the crime officer, officer, officer?

Hva jeg syns om (den halve) skiva? …Sånn passe, egentlig. Ganske heftig. Litt for hardcore, enkelte ganger. Det mørke lydbildet er av og til ikke battle nok, men mer metal, hvis du skjønner hva jeg mener? Synes hun skulle utfordret produsentene noe utover standard tribal, crunk og rnb… hun kler mye rart. Om jeg kunne komme med et ønske: Mira Craig møter Skweee. Det er hun kvinn til. Liksom. (Sånn. Til og med dette var bedre enn Aftenposten og dette var ganske tullete.)

Men låta «I’m the one» blir min sommerlåt. Her viser hun fωωk-you finger, sender sleivspark til plateselskapene, hun er selvsikker, tøff og nådeløs. En MiraCraigKlassiker!

Mira er dagens kvinnekonge. Hvorfor? Fordi hun er det.

8 kommentar to “Mira Craig”

  1. Virrvarr Says:

    Omg. Jeg har aldri lest en hiphop-anmeldelse der det å skryte av seg selv og ta absurd mye plass har blitt kritisert. For å si det med Dirty Oppland:

    «Vi liker deg ikke, og i dag er det dommedag.
    du kunne ikke gjort ei nonne glag, vi er hottere enn en sommerdag.»

    Egentlig minner dette meg om en annmeldelse noen i Universitas skrev om en roman med lingvistikk som tema: «Bra bok, bortsett fra alle språkgreiene»

  2. kvinnekongen Says:

    Ha, ha! La meg gjette: Et hav av språk av Åshild Næss og faren?

  3. Virrvarr Says:

    Korrekt😀

  4. Syltegeek Says:

    Sprøtt, men mye samme grunnen til at jeg slutta å lese anmeldelser for noen år sida: Hvorfor gir noen skivene til anmeldere som ikke liker eller forstår sjangeren? Det er som om noen skulle bedt meg anmelde svartmetall, bare med den forskjellen at jeg nok hadde hatt vett på å si nei.

  5. kvinnekongen Says:

    Jeg er helt enig, altså! Det er ikke meningen å gi journalister juling. Aftenpostens har jo fått et stygt lønnskutt og jeg har foreslått for noen av disse at de kan for eksempel svare med bare å bruke ord som begynner på B, F og D. Men har fått til svar at yrkesmessig integritet ikke under noen omstendigheter skal gå fløyten.

    I forhold til anmeldelser synes jeg fra nå av at anmelderne heller gjør som meg. Anmelde uten å høre skiva i og la det stå til😉

  6. Beate Says:

    Mer.

  7. kvinnekongen Says:

    Jawohl😎

  8. Endringer « Likevel.net Says:

    […] Kvinnekongen tar for seg en plateanmeldelse. Plateanmeldelser er sånn jeg øver meg på å lese.  (Når blir jeg intressert nok til å lese […]

Legg igjen en kommentar

