Mimin

by

«I will call into the past and beg my anscestors to come and help me. For at this moment I am the whole reason they have existed at all.»

Husker du hvor denne linja er fra? Den er fra filmen Amistad. I sannhet en fantastisk film som koker ned til at grensen mellom frihet og slaveri, kan dreie seg om noe så sjelløst som semantikk.

Replikken er kanonbra. Den er en dirrende pil som treffer blink midt mellom kryssende akser: Vår individuelle genetiske kronologi og vår selvrefleksive ringdans. Det hender at jeg drar replikken ordrett hvis printern på jobben gir meg trøbbel eller jeg mister trikken på et usedvanelig dårlig tidspunkt.

Formødre, oldemødre, bestemødre, mødre…

Jeg har aldri hatt oldeforeldre. Jeg har hatt en farmor og en morfar. Fantasifulle familiemedlemmer har frydet seg over min sjarmerende morfars kvitredilla i nærheten av min farmor. Takket være en veldig søt stemormor har vi andre, litt mindre fargerike, vært skånet for en litt klein romanse.

mimin1Min farmor valgte å leve uten mann. Nei. nei. Hun valgte å leve uten en ektemann. Hun hadde da menn. Men hun valgte å drifte sin egen økonomi, sin egen husholdning og hun oppdro sine to sønner alene.

For noen år tilbake kom jeg over en søknad hun skrev til meierifabrikken i byen hun og guttungene hennes bodde i: «Ærede (…) Jeg tar meg den frihet å søke stilling ved Deres fabrikk.» Friheten til å stå ved et samlebånd? Søknaden er selvsagt skrevet for hånd etter alle kunstens regler.

Poenget er at rollemodeller er hot stuff. Så denne er dedikert til gode forfedrene med mimin i spissen.

Én kommentar to “Mimin”

  1. Mimin Video Says:

    […] Collected by Kvinnekongen 00 mins ago from kvinnekonge.wordpress.com // Event.onDOMReady(function() { // sizeText($(‘video_title’), 475); // }) collect this […]

Legg igjen en kommentar

