Fallos og flammer

by

kameleon38Jeg var absolutt på vei til å ta kvelden, men snudde i pysjen fordi jeg må ha nok en dose Skweee’ fra Flogstad danshall før jeg legger meg. Etter å  ha spasert i snøfallet med Skweee i ørene og følt meg fullstendig ekstraterrestrial, må jeg få på mye hver dag.

Så mens jeg sitter her å hører på vrenging av lyder, lyder i loop, ekko, kuttet opp og i sløyfer, får jeg gjøre noe fornuftig og arkivere en liten forglemmegei.

Når en gammel flamme dukker opp langveisfra og stiller spørsmål til hvorfor du en gang i tiden forsvant under jorda, og du ikke har gode svar, er det godt å kunne hvile på den utmerkede livsstrategien madam har valgt å etterleve. Jeg svarer åpent:

«Alt var jo ved det gamle, men livet leves best som kameleon. Jeg skiftet omgivelser og skiftet farge. Gled inn i mengden og gikk i ett med paletten. Jeg var nok ikke langt unna, egentlig. Eller jo, jeg var nok  kanskje det.»

cameleon-11

Men ettersom vi tilbringer mer og mer tid sammen dukker spørsmålet opp til overflaten igjen ved jevne mellomrom.

«Hvor ble det egentlig av deg? Hva forandret du deg til? Hvorfor kunne ikke alt være som det var? Var det verdt det?»

Det jeg liker best med akademikere, gode akademikere, er dette: De gir aldri samme svaret to ganger. Til tider er det også dette jeg liker dårligst. Jeg holder meg i dette tilfelle til min historie og svarer som sist:

«Jeg er en menneskelig kameleon. Jeg må forsvinne og jeg må forandre meg.»

Men min nye flamme avslører at jeg sverger til haltende symbolikk.
Det burde være innlysende, mener flammen, at jeg med min magiske kamuflasje vil bruke all min tid på å innrette meg, ikke å forandre mine omgivelser til det bedre.

Flammen spankulerer rundt min fabelaktige totempåle og jeg er redd den skal forvitre under den kritiske saumfaringen. kameleon2Jeg håper den holder stand og hvisker ganske så bestemt:

«Men jeg skal ikke forandre verden, jeg skal forvandle den.»

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

