GLEDELI HLOVIN

by

Jepperty Jepp. Folk klager på så mye rart. Hvem i huleste gidder å kaste bort dyrbar høstenergi på å klage på julegater i november for eksempel? Halloo. Vi bor i Norge. Hvis handelsstanden vil pøse ut penger på ampere i mørke høstgater så velbef****ngskomme.

De mest populære høytidene passerer tett omslynget av kommersielle krav. Karneval i februar, valentines day og julefeiring har min fulle aksept. Jeg trenger en god fest og litt kjærlighet i februar, når julens velsignelser har sluttet å utmerke seg blandt tidligere tilegnede eiendeler. Men selvsagt. Alle har sin overmadam. For min familie har jeg satt en grense ved Halloween. Det har ikke kostet meg mye, siden denne nylig importerte høytiden alltid har fallt på fars uker. Og han har trasket oppgang ned og oppgang opp, mens bakgårdsungene så skjemt har mjauet: «Knask eller knep?» (Jeg har ristet på hodet og sagt t, t, t.)

Men i år fant skjebnen det for godt å sette Frøken Kulturkonservativ på prøve. Halloween innfant seg på en av kalenderens uker som umiskjennelig var highlighta med gul markeringstusj. Mors uke. Og ikke nok med det: Selve fredagen skulle tilbringes hos mormor. Mormor som de siste åra har følt seg tvunget til å mørkelegge leiligheten sin på halloweenkvelden, slik at nabolagets unger ikke ville kaste bort kostbar tid med å banke på døren, i håp om lekre godter fra den ellers svært så barnevennlige nabokjærringa.

Forsvarsverket mot disse halloweenske røverstrekene forsvant som dugg for solen da syvåringen kom hjem med selvlaget halloweenkort med følgene budskap:

Gledeli Hlovin
Ikke glem knask eller knep
Heler ikke glem å kle deg rikti skummel
Som dette her

(Tegning av et fjes med en skrue i skallen)

På en snau halvtime var syvåringen forvandlet til en kort utgave av Darth Maul. I bitende kulde setter mor og lille Maul ut i mørket for å sanke inn noen etterlengtede godbiter. Maul som jo har gjort dette før, instruerte mor kjapt til å gjemme seg i busker og rundt hjørner. Lille Maul mente han ville få mer godteri om det så ut som om han var alene. Jeg observerte en fullstendig forvirret bygutt som ikke klarte å sortere verandainnganger fra hovedinnganger, men som kjapt resonnerte: «mamma, vi tar de som ser på TV, de sitter garantert med godteri, vet du.»

Og folk var entusiastiske! Folk holdt utkikk i vinduene og sprang opp og ut for å forsikre seg om at lille Darth Maul ikke kom til å passere uten uttelling. Et annet eksempel.

Darth Maul: Knask eller knep?
Gammel mann: OI! Nei og nei! Du, så skummel du var da!
Darth Maul: Takk
Gammel mann: Er du alene, du har vel noen som følger deg?
Darth Maul: Knask eller knep?
Gammel mann: Knask! Jeg må løpe ovenpå, jeg har da noe, kan du vente?
Darth Maul: Ja, jeg venter gjerne.
Gammel mann: Ja, vent da, ikke gå, snart tilbake!
Darth Maul: Ja, jeg står her.

I sekundet den gamle mannen lukker døren, løper Darth Maul mot busken der mor sitter hikstende av latter og kulde, mens han roper: «Mamma, her fikk vi noe til deg!»

Sure enough. Etter en håndfull engelsk toffee og et glass rødvin erklærer jeg følgende: Neste år henger det lysende gresskar i vinduene både hos mor og mormor.

Stikkord: ,

5 kommentar to “GLEDELI HLOVIN”

  1. Avil Says:

    Fantastisk. Og eg får jo tårer i augo av «mor og lille Maul». Sånne låge Dart Maular er dei finaste i verda. Dritskumle og knus bedårande.

  2. Avil Says:

    Darth Maul – Darth Maul – Darth Maul

    (ikkje Dart)

  3. kvinnekongen Says:

    Hei og takk! Det lille høflige uhyret – bedårende er ordet. Jeg er hekta og gleder meg til neste år.

  4. Hjorthen Says:

    Ja, her er det bare å gi seg ende over. Du er visst litt av en Kvinnekonge selv tror jeg.

  5. kvinnekongen Says:

    Et forlegent forslag: Jeg tror vi alle er kvinnekonger, jeg😀

Legg igjen en kommentar

