Coffy

by

OK!

Disse plakatene henger som slips under mange vinduer på Grünerløkka om dagen.

‘Vi bor her. Vi ser deg. Ikke kjøp dopet ditt her!’

I september fikk beboeraksjonen på Grünerløkka 40 000 kr av byrådet for sitt arbeid mot åpenlyst narkotikasalg. Jeg har tidligere tenkt i mitt stille sinn at det er godt langerne holder seg nede ved ‘Eika’ og elva, der får ikke ungene lov til å gå uansett. Det er værre med alkoholikerne på Olav Ryes Plass som skremmer vannet av barna som skal passere og må passere på vei til skole og trening.

Jeg har jo venninner som klager over dealernes aggressive selgerstrategier: «SKAL DU HA HAAASJ?» Dette er litt tåpelig. Alle skjønner dealen, det går an å hviske diskrét i munnviken.

Disse plakatene som nå preger mange fasader provoserer meg bittelittegrann, men mest av alt interesserer fenomenet meg. Beboeraksjonen består av 200 mennesker og de har fått såpass mye midler at de snakker på vegne av hele Grünerløkka. Samtidig har jeg en enorm kjærlighet for alle urbane ytringer som ikke er knyttet til varesalg, og antidopplakatene hører med til slike ytringer. Her er forresten bilder av noen andre ytringerting jeg liker i høgget mitt.

Zebraen på andre siden av gata

Noen tags klarer jeg ikke se meg mett på

Noen throw ups klarer jeg ikke se meg mett på

Hvis man følger med på bygningenes kriker og kroker får man øye på vakre malte sjøhester som en kvinne smykker Grünerløkka med.

Hvis man følger med på bygningenes kriker og kroker får man øye på mange ulike og vakre malte sjøhester som en kvinne smykker Grünerløkka med.

Jeg antar at endel av dere liker denne.

Jeg antar at endel av dere liker denne.

My little ponny. Jeg liker ikke å gå fra deg, lille venn.

My little ponny. Jeg liker ikke å gå fra deg, lille venn.

Ja, det var doplangere dere var ute etter, ja. Hør med Coffy hun pleier å gjøre reint bord. Dagens kvinnekonge.

Stikkord: , , , , , , , , , ,

4 kommentar to “Coffy”

  1. rullerusk Says:

    Jeg kan godt forstå de som står bak beboeraksjonen på Løkka. Samtidig er det jo en del av å leve såpass sentralt. I min bydel er det lite åpenlyst dopsalg, men til gjengjeld har jeg mange naboer av det slitne slaget som bor i de kommunale leilighetene i området. Etter nærmere to år er jeg blitt blasert når det kommer til skytedrama (ok, det har bare skjedd en gang), politirazziaer og innbrudd i kjellerboder, og tenker bare at det er fint å bo i et litt variert og fargerikt nabolag.
    Jeg liker også veldig godt gatekunsten som dukker opp omkring i byen. En av mine favorittdekorasjoner finnes i Markveien og er vel egentlig ikke lagd med vilje. Et sted på fortauet der har noen sølt ut en stor pytt med hvit maling som folk siden har tråkket i slik at det er flere hvite fotspor som forsvinner og stadig blir svakere bortover fortauet. Jeg blir skikkelig glad hver gang jeg ser det.

  2. kvinnekongen Says:

    Jeg senser det du sier!
    PS. Malingflekken kommer fra nå av til å lyse opp min hverdag også, fett!

  3. Anja Says:

    Jeg elsker My Little Pony-ene og tracker dem på Flickr — og fant en sammen med en venninne nede ved AF en gang. (De finnes vel i London også.) Så glad for å se en her, jeg henger særdeles lite på Grünerløkka.

  4. kvinnekongen Says:

    litt sent svar her (aner ikke hvorfor jeg ikke har fått med meg kommentaren) men lette etter pony bildet mitt og så det først nå🙂

    De er vanvittig søte. Jeg skal teste hvordan de gjør seg på de små lerretene de har hos Fotoknutsen!

Legg igjen en kommentar

