Sally Mann

by

Sally Mann

Sally Mann er dagens kvinne.

Med sine utvalgte fotografier i «Immediate Family» utgitt i 1992, presenterer hun barna sine på en intim og utfordrende måte. Min fotografvenninne introduserte Manns bilder for meg for endel år siden. Jeg innrømmer at jeg trengte stødig coaching fra en feministfotograf som henne, for se hvordan bildene er provoserende, uhåndterlige og utleverende på en sofistikert, men ærlig måte.

UntitledSally Mann har måttet tåle massiv kritikk fra folk som ikke har hatt en feministcoach som meg selv. Nå, to tiår senere, er arbeidet hennes så anerkjent og belønnet at kritikken ikke er preget av moralsk panikk i samme grad lenger. Men bildene hennes stimulerer fortsatt til kritisk refleksjon og analyse. Bildene rører ved emner som et overseksualisert samfunn, barns tabubelagte seksualitet, barnemakt, barns avmakt, motstand, trass, barnas nakne lek i omgivelsene rundt hjemmet, pubertet, visuelle kontraster og paradokser o.s.v. Her er et lite utdrag fra et Noelle Oxenthalers essay (1998) om Sally Manns bilder:

In fact, looking through the black-and-white photographs of these children, I get the sameWhite skates feeling I’ve had looking at certain long-ago photographs of Native Americans, portraits that managed to preserve that fleeting moment when a conquered people still rest so deeply in their own dignity that they can stare back into the eye of the conquering people with a look that says, There is something about me that will never be yours.

Virinia, Emmet, JessieSally Mann selv er ikke videre glad i akademisk bullshit, men Oxenthalers essay har hun kommentert. Les Sallys svar til Oxenthaler her.

I forbindelse med Sally Manns utstilling på Stenersenmuseet i 2007 kommenterte hun i Oslopuls at bildenes innhold har endret seg med tiden. Som følge av at tiden endrer konteksten bildene betraktes i, endres også innholdet i bildene. Mann sier i dette intervjuet at hun i retrospekt anser seg selv som naiv i forholdet til sin kunst, spesielt med tanke på hva den kunne representere for andre. Jeg vil kanskje tilføye at hennes kompromissløshet kanskje var naiv, men hennes kunst er langt fra naiv. Uansett hvor tilfeldig og uanstrengt den tilsynelatende er, er den likevel tydelig fokusert, avmålt og nøyaktig.

Flere klikk:

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: