The Flying Nun

by

the_flying_nunMin religionslærer var spesielt opptatt av dette med klostersamfunn. Religionslæreren hadde dette som spesialitet, nærmest. Han holdt mange foredrag om hvilket betydningsfullt alternativ klosterlivet tilbød unge kvinner i den perioden som ofte refereres til som middelalderen. Klosterlivet tilbød kvinner en annen fremtid enn det å være hustru. I klosterene fikk jentene utdannelse og et levesett som var fritt for unger, mas og liknende. Her fantes det kvinnekultur, et større kall, integritet, anerkjennelse og tilfredsstillelse.

Vel, tilbake til mine barndoms velsignede morninger. Dette er ‘The Flying Nun’. Starring: Sally Field. I denne episoden møter hun sin forhenværende fra lang tid tilbake, selvfølgelig fra tiden før hun tok sitt løfte.

Eksene har selvsagt komplett forskjellige versjoner fra hvordan de traff hverandre og hva som skjedde da det ble slutt. Men linjen:

«After eight months with you I think I may give up men entirely…»

..den har vi vel alle vært innom, eller? Det er mindre action og mindre flyving enn ellers i disse episodene, men gamlekjæresten veier opp!
Klikk to ganger for å spille den i youtube.com.

Stikkord: , , , ,

4 kommentar to “The Flying Nun”

  1. Beate Says:

    Morsomt! Jeg så så vidt denne serien da jeg bodde i Guatemala – og tror ikke jeg fikk med meg at det var Sally Field som spilte nonnen. Der var det fremdeles slik du nevnte i serien, jeg hadde venner som vurderte å gå i kloster, rett og slett for å realisere seg selv, fordi livene for mange ellers var å være mor og hustru og lite annet.

    Siden har jeg vel knapt tenkt på seiren – før i forrige uke hvor den ble nevnt i The Daily show.

  2. kvinnekongen Says:

    Hvorfor ble den nevnt på The Daily Show? Det er vel ikke en remake på trappene?

    Jeg ante ikke at klosterliv fortsatt kunne friste på det grunnlaget, men når du sier det så virker det jo innlysende!

  3. Beate Says:

    Åh, du må se! Den kommer helt, helt på tampen i tredje del av den fantastiske diskusjonen mellom Steward og Cliff May. (Unedited Interview)

    http://www.thedailyshow.com/tagSearchResults.jhtml?term=Cliff+May

    Ellers har jeg jo bodd noen måneder i kloster sjøl (som frivillig, ikke som postulant), og kjenner også litt til klosterliv fra Guatemala, der jeg gikk på en skole drevet av søstre, og noen av elever også var søstre fra andre ordener. Pluss da noen jenter som vurderte å gå inn som søstre – om de faktisk gjorde det vet jeg ikke. Jeg har også ei venninne fra Norge som lurte på å gå i kloster for noen år siden. Og jeg tenker vel at selv om man kanrealisere seg selv godt utenfor klostre i Norge dag – så tror jeg vel at de som går inn i klostre vil realisere seg på en måte der, som de ikke så lett kan utenfor.

    For det er jo først og fremst en enorm frihet i å gå inn slik. Man velger bort en rekke bekymringer og forpliktelser for å ta på seg helt andre, som man ellers ikke har plass for. Også i dag får man realisert i ting i klostre som det ikke er så lett å gjøre utenfor, tror jeg.

    Men for de vennene jeg hadde i Guatemala var det jo mer snakk om at om de overhode ville gjøre noe mer for folk rundt seg, så opplevde de at de måtte være fristilt fra familien, fordi det familielivet de så for seg tok «all tid». Slik er det jo ikke her.

  4. kvinnekongen Says:

    Utrolig at du catcha den Flying Nun kommentaren til Cliff May. Den var jo litt, hva skal man si, far fetched! Hvorfor i all verden følte han seg som The Flying Nun? He, he….

    Jeg måtte forresten se det via Youtube, fordi thedailyshowsiden ikke anerkjenner min geografiske posisjon. Snøft.

    Det må ha vært et fabelaktig opphold i Guatemala. Har reist rundt der selv, men som backpacker. Kunne godt tenkt meg å være der lenger! Å delta i klosterlivet må jo ha vært lærerikt og litt utenom det vanlige ;-)

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

