Sarah Connor

by

I går startet The Sarah Connor Chronicles på TVNorge. Igjen har den sure mandagen fått et velkomment søtningsstoff for kvinner i sin beste alder. I ett og annet øyeblikk ønsket jeg meg en armkrok og krype inn i og et forståelsesfylt ansikt å søke støtte i. Det var en skummel, stressende og intensiv TV-session.

Jeg er godt tatt vare på. En kjær venninne har besørget at jeg allerede har alle episodene på DVD. De fungerer som backup, er det noe jeg misser ut på, kan jeg gå tilbake å glatte ut minnet. Men jeg har ikke smugtittet og gårsdagen var en bonefide TV-kveld og jeg vil si den innfridde til forventningene.

Selvsagt var jeg spent på om noen kunne tråkke inn i Linda Hamiltons sko. Hun ble tross alt kåret til en av verdens femti mest vakre mennesker, selv om hun revolusjonerte det visuelle bildet av en kvinne ved å være så veldefinert og überbuff. Se på de bisepsene! Nå til dags kan alt fra Madonna til kassadama i nærbutikken glimte til med liknende velbygdhet. Back in the days, var dette unseen. Linda Hamilton fulgte et sinnsykt treningsopplegg med tre treningsøkter per dag. En av mine ekser trente åtte timer hver dag. Det var det han gjorde. Jobbet med kroppen, fysiske prestasjoner, hele tida. Ganske imponerende. Og Godeste Hamilton. Da hun kjørte på med dette opplegget hadde hun akkurat fått barn. Men som sagt, vi ser jo disse fruktbare superkvinnene annenhver dag i dagens mediebilde. Sarah Connor anno 1984 representerte altså en liten kvinnelig visuell revolusjon i Linda Hamiltons figur. Hamilton har uttalt at den maskuliniseringen av kvinnekroppen hun fremmet i terminatorperioden, var en tøff utfordring å takle fordi den var oppsiktsvekkene og paradoksal i forhold til rådende kvinneideal.

Lena Heady som har fått rollen som Sarah i ‘the chronicles’ sprenger ingen visuelle grenser hva kommer til krysningspunkter mellom det feminine og maskuline. Ikke i det hele tatt. Men hun er en tøffing av en mamma og rett skal være rett, i full gang med å redde verden gjennom å beskytte sin sønn. Det er hot nok.

Ingrid Brekke (Aftenposten) kommenterte serien søndag 24. august, at serien har sitt utspring i eldgamle klassiske narrativer: Historien om Golem i jødisk tradisjon, et vesen skapt av leire, Frankenstein, Babels tårn. Menneskelig overmot og ringeakt for Guds skaperverk som slår tilbake i full kraft. Et annet poeng er at vi bergtaes av tidsreisefantasien, hvor vi blandt annet blir konfrontert med bestefarparadokset: Hvis du reiser tilbake i tid og dreper din bestefar, hvordan kan du bli født, reise tilbake i tid og drepe din bestefar?

Vel, jeg tiltrekkes av en beinhard mor, det dyriske morsinnstinktet og slemme roboter. Bonus med en snill robot også! John kommer til å forelske seg, I love it. Men må den slemme roboten, være så sint?

Neste mandag må jeg invitere noen. Noen som kan himle litt med øya når jeg har en ut av kroppen opplevelse og rister av spenning. Linda Hamilton og Sarah Connor er dagens kvinnekonger.

Stikkord: , , , , , , , , ,

6 kommentar to “Sarah Connor”

  1. Undre Says:

    Jeg så på … og falt pladask!

    (Jeg er blant dem som sliter litt med å godta at Kristen Bell faktisk ikke er Veronica Mars, for VM er jo det nærmeste vi har hatt et godt jenteforbilde de siste åra.)

    Dagensondekvinner har forresten også en post om Sarah Connor:

    http://www.dagensondekvinner.net/2008/01/23/the-sarah-connor-chronicles/

  2. Imelda Says:

    Jeg er meget imponert over selvkontrollen din. Har du ikke sett gjennom hele sesongen ENNÅ???

  3. Hjorthen Says:

    Også må vi vel ikke glemme at før Sarah Connor så hadde vi Sigourney Weawer som Ripley i Aliens som vel er minst like tøff?

    Uten Ripley, ingen Sarah Connor?

  4. PoPSiCLe Says:

    Hjorthen: Alien – ikke Aliens – Aliens er toeren, og kom i 1986, to år etter at Terminator kom ut. Okei, da var dagens filmnerding overstått.

    Men ja – Sarah Connor Chronicles er ganske genial, og for meg, som definitivt er av hankjønn, og egentlig ikke har denne fascinasjonen for sterke kvinneroller, så stiller Summer Glau ganske sterkt – både her og i Firefly, forresten.

    Og… er det skummelt at jeg digget Veronica Mars, og synes det var ekstremt trist at den ble lagt ned? :/

  5. Hjorthen Says:

    Jeg skrev Aliens med vilje faktisk, Siggen er fin i den første også, men det er – akkurat som med Sarah Connor og Terminator- først i oppfølgeren hun kommer ut av skallet som en beintøff helt som gjerne spiser Schwarzenegger til fokost og Stallone til lunsj.

  6. kvinnekongen Says:

    He, he, he!!!

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

