Paro

by

Jeg kan ikke si jeg kan film. Jeg kan ikke sendes ut for å leie dvd for eksempel. Jeg kommer tilbake med den døveste filmen pga en eller annen forferdelig punchline. Jeg kan heller ikke være fjernkontrollskipper. Jeg er liksom aldri motivert til å finne det rette scoopet. Så angående fjernsynet stopper jeg alltid opp der det er reklame. Flere har derfor blitt stumme i vantro over min bevisstløse skippemekanisme. Ja, og så sier jeg skippe kanal. Slippe unna liksom.

Jeg kunne videre ramse opp et titalls klassiske filmer jeg har sett som jeg ikke husker handlingsforløpet på. Andre geniforklarer, men hos meg er det helt blankt om filmen skal diskuteres en uke etterpå. Jeg sovner under de hardeste actionfilmer og thrillersjangeren synes jeg er så irriterende på alle mulige måter at jeg gnisser tenner før den første jenta er funnet forslått, død og voldtatt. Poenget mitt er at min filmsmak ikke er et sjømerke i et hav av filmer. Men jeg har noen favoritter, og jeg vil, tross lav kred på området, kommentere dem villig vekk.

Devdas (2002) er min favorittfilm. Jeg har sett den omtrent tyve ganger og lagt merke til at jeg gråter mer og mer for hver gang. Enten gråter jeg fordi handlingen er trist eller så gråter jeg fordi jeg blir rørt av skikkelsenes rørende ord og flotte karakter. Jeg elsker denne filmen. Den er fabelaktig og Paro, Paro, verdens vakreste kvinne med verdens mest rørende historie, er min heltinne og dagens kvinnekonge. Hvis du vil skal jeg geleide deg gjennom denne spektakulære filmens høydepunkter.

Filmens hovedpersoner er mannen Devdas og kvinnen Paro. Historien er basert på en klassisk indisk roman av Sarat Chandra Chattopadhye. Paro og Devdas var sweethearts da de var små, men livets harde hånd rammet Paro da Dev ble sendt til London av sin mektige advokatfamilie for å få en proper utdannelse. Paro tenner så et lys for Dev som hun akter å holde tent så lenge han er borte. Dagen kommer da Devdas melder sin tilbakekomst. Som et tegn på sin kjærlighet til Paro, oppsøker han henne før noen andre i landsbyen.

Devdas og Paros gjenforening

Har du klump i halsen, kjære? Vel, den vil vokse. Intrigemakere i Devdas sitt hus ønsker å sette en stopper for Devdas amorøse drømmerier. Moren til Paro blir derfor invitert til Devda sin mor sitt hus ut i fra vikarierende motiver. Moren til Devdas tror de kommer for å underholde i hennes selskap, mens Paros mor tror de er invitert til en preekteskapelig sermoni. Begge mødrene ender i en konfrontasjon som handler om ære versus fornedrelse, kjærlighetens betydning versus familiestolthet, kastesystemets rollefordeling og forbudt kjærlighet.

Devdas mor forsegler Paros og Devdas skjebne

Chandramukhi forfører Devdas med historien om Krishna og Radha

Dette går altså ikke riktig vei. Devdas ramler på fylla og det vi går ut i fra rimelig dårlig selskap. Men på sin ferd gjennom slummen møter han en konkubine som ser mer i Devdas enn hans velkomne lommebok.

Paros møte med Devdas kurtisane Chandramukhi

Paro drar til bordellet for å finne Devdas. Istedet finner hun kurtisanen Chandramukhi. Chandramukhi har sverget troskap til Devdas og gjennom dette kapittelet oppdager Paro at kurtisanen elsker Devdas av hele sitt hjerte. Begge kvinnene parlamenterer for en udelt kjærlighet til Devdas og det blir klart at omstendighetene gjør at han trenger dem begge. Når kvinnene anerkjenner omfanget av hverandres affeksjon, blomstrer en barmhjertighet mellom dem som motiverer til å se hva godt som kan komme ut av denne håpløse situasjonen. Omgivelsene (Les: patriarkalske strukturer representert bl. a. ved kastesystemet) hindrer kvinnene på hver sin måte å komme sin store kjærlighet nær. Paro inviteter Chandramukha til sitt palass der Paro skal underholde i en viktig seremoni som hennes nye ektemann skal iscenesette for medlemmer av aristokratiet.

Paro og Chandramukhis dans til ‘Dola re Dola’.

Dette kapittelet er filmens høydepunkt, synes jeg. Chandramukhi inviteres til å delta i dansen sammen med Paro under den omtalte seremonien. Paro og Chandramukhi forsterker gjennom dansen vennskapet med hverandre og deres felles kjærlighet til Devdas. Chandramukhi synger at Paro har gitt henne verden ved å anerkjenne hennes følelser for Devdas. Paro sier at hun ønsker Chandra alt godt, til og med Devdas som ektemann. Chandra svarer at Paro er Devdas hjerte, mens hun selv kun er støvet under hans føtter. Vennskapet er fantastisk og fatalt. De to kvinnene trosser kastesystemet og rigide patriarkalske strukturer og skjebnen er dem ikke nådig. ‘Satan selv’, en aristokrat som har frekventert bordellet der Chandra holder til, avslører kvinnenes hemmelighet. I tillegg til å avsløre at en danserinnen i palasset egentlig er prostituert, avslører han hennes vennskapet til Paro og Paros kjærlighet til en annen mann, enn ektemannen.

Første gang jeg så filmen mistet jeg bokstavelig talt pusten da Chandra alene blandt alle disse høytstående aristokratene holder sin forsvarstale for Paro og samtidig angriper aristokratiets dobbelmoral. Candramukhi sier omtrent noe sånt: ‘Dere (aristokratene) har ikke engang tenkt på at mange av barna som løper rundt i våre kvartaler faktisk har blått blod i årene. Før dere angriper vår kaste bør dere huske at dere antakelig har en søster blandt våre kvinner!

Jeg skal ikke avsløre hvordan dette ender. Les gjerne mer her.

Stikkord: , , , , , , , , , ,

2 svar til “Paro”

  1. Imelda sier:

    Det hjelper ikke å gi meg fjernkontrollen når det bare er dritt på TV! Få tak i Disco Dancer, så tar vi en helkveld uten kontroll.

  2. kvinnekongen sier:

    Disco Dancer må anskaffes snarest! Ta kontroll, ta ansvar!

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

