‘Girls need thugging too’, Tanya Stephens.

by

Jeg gjorde et forsøk på å finne Tanya Stephens låt ‘Girls need thugging too’ for å tøffe meg litteranne. Youtuben hadde dessverre ikke hørt denne uslipte diamanten av en megahit, så det fallt i fisk. Men jeg fant noe helt annet som jeg har valgt å ta tak i. Jeru the Damajas ‘Playin’ your self’ (1996). Jeru tar sikte på å være PK, en rebell, en preacher.. Denne låta byr på klassiske hip hop referanser. To av dem kommenterer kvinneskikkelser og jeg skal ta dem litt i nærmere i ettersyn før jeg kommer tilbake til Tanya. 1. Alle ekte hip hop’ere er oppdratt av en alenemor. Hun hylles alltid og hennes visdom siteres i det vide og det brede. Denne låta er inget unntak. 2. I hip hop musikken finner man de mest skamløse beskrivelser av kvinners attributter og kvinners accessorier. I denne låta tar Jeru sikte på å fremme et kontrovesielt syn blandt mannlige heads: ‘In those skintight jeans, hon’, you be playin’ yourself’. Altså: ‘I de lårtette buksene, lurer du bare deg selv, kjære.‘ Om jeg synes dette er progressivt eller ikke? Avhenger av dagsformen min egentlig.

Dette var et uhøflig sidesprang. Det var Tanya Stephens jeg ville fronte. Det er hun som er dagens kvinnekonge. Jeru er ikke engang en spesielt hyggelig mann, dømt etter et førsteinntrykk ganske sent på natt, etter en konsert, vel og merke. All offence til meg selv. Tanya slipper personlighetstesten. Hun har kvinnekongelig immunitet. Tanya Stephens representeres med en låt som igjen fremmer empowering of the womens. Vise hva vi er gode for, liksom!

Også må bare hennes viktigste gave til menneskeheten også vises. ‘It’s a pity’ (2004). Finn fram lommetørklet.

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

