Karen Brady

by

23 år gammel ble Karen Brady direktør for Birmingham City Football Club i England i 1993. Hun var dermed den yngste sjefen for et profesjonelt fotballag gjennom tidene, og dessuten eneste kvinne i en slik stilling noen gang. Selvsagt møtte hun på problemer. Men denne kvinnekongen visste hvordan man spiller ball:

En kraftig lagspiller erklærte ombord på lagbussen at han likte blusen hennes fordi han kunne se puppene hennes igjennom den. Hun holdt blikket hans og svarte: «Du kommer ikke til å se dem fra der jeg akter å sende deg.» En uke senere var han overført til en klubb hundre miles unna.

Denne situasjonen er trøttende, ikke sant? Har du noensinne vært i en jobbsituasjon hvor du har gått fri fra slike kommentarer? Antakelig ikke. Av og til kan du surfe igjennom dem. Parere i øst og vest og faktisk samle inn noen popularitetspoeng på veien. Men så… Det kan handle om hvem som skal innta lederrolle i et prosjekt, en avgjørelse du mener bør ligge i dine hender, kniving med en kollega om hvem sine aktiviteter som bør få prioritet, en kunde som presser på for å komme først i køen.. Du befinner deg midt i et maktspill også trekker følgende sleipe slask opp sexkortet. Det er to typer menn som er de værste å stå ovenfor i en slik situasjon:

  1. Den mest seksuelt frastøtende mannen du kan tenke deg. Personen (du orker ikke tenke tanken at han er en mann) som du rett og slett ikke kan gå inn på temaet sex med overhodet. For du vil ikke at han skal se på deg som et seksuelt aktivt vesen overhodet. For det er du ikke, ikke for HAN!!
  2. Eller den dampende heite, veldefinerte, smørsnakkende, antydende, potensielt oppnåelige mannen i nærmeste hverdagslige omkrets. Du kan igjen fornekte ditt kjønn og se forbi denne lokkeduen. Men det ville vært så galt. Du er tross alt en kvinne. Og som kvinne i denne dramaturgien er du redusert til en lydig disippel. En malende katt. Og dersom du stryker ryggen hans nå, vil kommende arbeidsdager innholde løfter om blomstrende vennskap, fysiske overtredelser og kjemiske reaksjoner. Hvis du finner på å punktere denne rosa løfterike ballongen, da er du tørr. Da er du en konservert fersken.

Karen Brady holder tungen rett i munnen. Det finnes måter: Legg resten av vekslepengene dine på bordet sammen med strømpebåndet, blondene og hårfjerningskremen og si på en arrogant og likegyldig måte: Jeg høyner. En herlig liten samling av forventede og uforventede kvinnelige effekter er et effektivt virkemiddel mot rigid symbolsk makt. Å bruke sitt svake punkt som sitt sterkeste våpen, er Karen Bradys hemmelige triks.

Også var det direktøren for en annen klubb som mente at hun var heldig som hadde fått adgang til eiernes losje på stadion. Hun fyrte av: «Den dagen jeg må være takknemlig for en halv øl og en kjøttpai i et ynkelig lite avlukke med psykeldelisk golvteppe, legger jeg opp.

(Hoge 2002 i Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Struktur, sosiale relasjoner, politikk og symboler 2004)»

Det er en implisitt forventning til kvinner som penetrerer mannsdominerte arenaer bør være takknemlige for den priveligerte situasjonen de befinner seg i. Jeg elsker Karen Brady for denne kommentaren. Takknemmelig? Pføy! Hent en halv pils til meg!

Jeg kom hit for å drive en bedrift, for å få skikk på en forfallen og nedkjørt virksomhet, og jeg hadde en rekke ideer og forretningsløsninger. Men massemediene gikk fullstendig i spinn over kombinasjonen av alderen min, utseende mitt og det faktum at jeg var kvinne. (…) Det var ikke til å tro. Jeg kunne oppleve at journalister under pressekonferanser faktisk spurte meg om mine vitale mål.

(…)

Brady ble konfrontert med sitt kjønn i alt hun gjorde. Noe som selvsagt tok oppmerksomheten fra den skuta hun var satt til å styre. Men Brady tok denne oppmerksomheten og med den høynet hun hele sin innsats. Det må ha kostet. Men, no guts, no glory.

Hun førte et lag som aldri hadde gitt overskudd, fra randen av konkurs til å bli et av Englands mest solide lag, både på banen og kassakontoret. Hun overvant til og med de komplikasjonene som kunne ha oppstått da hun giftet seg med en av spillerne. Hun kjøpte og solgte ektemannen to ganger, med en fortjeneste på en kvart million pund.

Needless to say, hun ble kåret til årets forretningskvinne.

Stikkord: , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

