Kari Breirem

by

Kari BreiremDet er få av oss som kan skryte av å ha stått gjennom en storm slik Kari Breirem kan. Kari Breirem varslet en utbetaling på feil beløp til feil mann på feil tid i feil firma. Saken fikk vanvittige dimensjoner.

Breirem nektet å kontere en faktura på 1,5 mill til Tore Tønne for rådgivning han skulle ha gjort til Kjell Inge Røkke, mens Tønne samtidig fikk etterlønn for sin ministerpost. En uetisk utbetaling som luktet grådighet, skittenhet, lysskye forbindelser, hemmelige avtaler og korrupsjon. Økokrim kom på banen for å etterforske både BA-HR og Tore Tønne. Midt oppe i dette forsvant Tore Tønne og det ble etter et par dager rapportert at han hadde tatt sitt eget liv. I tiden etter fikk media massiv kritikk for å ha drevet Tønne til selvmord og borte var offentlighetens gransking av skitten og ulovlig politikk/business. Og hvor i løypa befant Røkke seg? Mannen som bare ville kjøpe innpass i Kværner og la BA-HR ta skittentøyet for han. Jo, frekk som flatlusa fremmer han Dagblad-boikott for Dagbladets uetiske dekking av saken. Nice.

Tore Tønne var tidligere statsråd i AP-regjeringen og ville helt opplagt ha store problemer med å forklare seg hvis det ble kjent at han mottok noen millioner fra Røkke i forbindelse med overtakelsen av Kværner, kanskje den største industriovertakelsen i Norge i etterkrigstiden. NHO-sjef Jens Ulltveit-Moe mente Dagbladet drepte Tønne. Ingen snudde seg mot Røkke, den skitne overtakelsesprosessen og korrupsjonsdebatten var lagt død. Breirem var derimot ikke utenfor skuddlinjen.

Kari Breirem kommenterer magefølelse: «Jeg tenkte på hans tid som statsråd og fikk assosiasjoner til korrupsjon, men det viktigste var at det ikke var noe grunnlag for fakturaen. Derfor ba jeg om det og fikk da vite at vi allerede hadde fakturert for samme beløp i forbindelse med en annen faktura. Dette kunne jeg ikke signere på. Dessuten mente jeg det ville skade firmaet på sikt hvis revisor eller andre fikk vite om det. Jeg kunne rett og slett ikke innestå for slik fakturering verken som person, som ansvarlig direktør eller av hensyn til BA-HRs framtid.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/01/18/359024.html

Breirem ble først forsøkt tiet ved å påpeke at firmaet allerede hadde hennes underskrift på det samme lovbruddet tidligere. Hun ble truet i sitt hjem, datteren som jobbet i samme firma fikk sparken og mennesker i maktposisjoner gjorde sitt til at Breirem skulle mistenkeliggjøres i media. Hun fryktet for sin sikkerhet og framtid kontinuerlig gjennom hele prosessen.

– Da jeg sa fra om fakturauregelmessighetene jeg hadde oppdaget, visste jeg ikke at jeg var en varsler. Varslere har jo alltid funnes, fra Martin Luther til Enron-skandalen i USA. Her i Norge har vi vært spesielt sene med å forstå hvordan vi skal forholde oss til folk som sier fra. I organisasjoner som er ryddige og åpne, er det sjelden noe problem, men i organisasjoner som har noe å skjule, går det som regel ut over varsleren, slik det gjorde det for meg. Man tar personen i stedet for problemet.

Kari Breirem ble utsatt for press, trusler og ydmykelser, før hun – i full offentlighet – fikk sparken fra BA-HR. Også hun har fått skylda for å ha «drept» Tore Tønne.

– Tror du at maktmennene behandlet deg ekstra hardt fordi du er kvinne?

– Jeg er så involvert i saken at jeg syns det er vanskelig å svare på. Men en ting jeg har grunnet mye på, er at kvinner er overrepresentert blant varslerne, både i Norge og i utlandet. Kanskje har kvinner lettere for å stille spørsmål ved ting enn menn, som heller vil bli fort ferdige og komme seg videre? Jeg tror kanskje det, basert på egne yrkeserfaringer.

(…)Time Magazine kåret nylig tre kvinner til årets personer i USA fordi de risikerte jobb og karriere ved å avsløre uholdbare forhold i FBI, Enron og WorldCom. I aviskommentarer her i Norge er Kari Breirem sammenliknet med disse kvinnene

http://www.dagsavisen.no/kultur/article312555.ece

Kari Breirem var medlem i regjeringens referanseutvalg for vurdering av bestemmelser om varsling i Arbeidsmiljøloven. Disse endringene trådte i kraft 1. januar 2007.

Se videointervju med Kari Breirem her: http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1183153.ece

Lenker:

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar til “Kari Breirem”

  1. Viktor Viktorsen sier:

    Interessant sak!!!

  2. Viktor Viktorsen sier:

    Ha meg vennligst unnskyldt for å bidra med enda en kommentar, men jeg tror at en mann, ville signert, og tiet.

    Men hvem var det som varslet om Enron-skandalen, om ikke en Quinde!?!

    Kvinner har langt mer styrke og guts enn noen mann. Stå på alle Kari’er!

  3. kvinnekongen sier:

    Hør, hør!!

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

